Ik zal eerlijk bekennen dat ik geen idee had wat een ‘21 diner’ nou eigenlijk betekende toen onze dochter er een poosje terug voor het eerst over begon. Ik dacht dat het weer een of andere trend is die is over komen waaien uit Amerika. Maar het blijkt juist een Nederlandse traditie te zijn die zijn oorsprong vindt bij studentenverenigingen. Het idee is dat mijn dochter haar studievrienden uitnodigt bij ons thuis om hen zo kennis te laten maken met haar leven buiten het ‘studentenleven’, zodat ze een beetje een beeld krijgen van waar je vandaan komt zeg maar.

roze 21 ballon

Maar tegenwoordig doen ook steeds meer mensen, buiten studentenverenigingen om, mee aan deze traditie en zodoende kwam onze dochter er dus mee. Zij wilde graag een 21 diner organiseren voor haar vriendinnen-club van thuis, zoals ik ze dan maar noem, haar vriendinnen van haar opleiding en een paar collega’s. In totaal had ze 12 mensen uitgenodigd, wat blijkbaar nog een bescheiden aantal is voor een feestje als dit. Ik vond het in ieder geval een leuke klus, dat wel, maar echt wel een hele kluif. Misschien dat deze blog je wat tips kan geven mocht je zelf een 21 diner (of ander dinertje) organiseren en niet weten waar je moet beginnen.

 

Voorbereiding

Mijn dochter heeft voor dit onderdeel het meeste werk gedaan. Zij heeft de gastenlijst opgesteld, de uitnodigingen verzorgd, en het thema en de dresscode bepaald. Ik wilde natuurlijk wel zeker weten dat als ik voor 12 man zou gaan koken dat iedereen ook kwam, dus ze heeft braaf via een groepsapp iedereen achter de broek gezeten voor een reactie. Dat werkte echt heel goed.

Ik hoefde uiteindelijk in deze fase alleen maar mijn vitrinekast door te lopen om te kijken of ons goede servies voldoende aantal had. Ik heb hier jaren geleden in geïnvesteerd en gelukkig, wie wat bewaard heeft wat, we hebben 12 stuks van alles. Bleef alleen de vraag waar onze dochter dan van moest eten, want alle 12 de gasten hadden aangegeven dat ze komen… Voor haar hebben we nieuwe set aangeschaft in een kleur die paste bij het thema. Zo stond ze subtiel toch een beetje extra in de spotlight als jarige. En als bonus voor mij, deze set zet ik straks boven in m’n vitrinekast als extra accent kleur. Houd ik er nog wat aan over ook.

Locatie

Volgens traditie wordt het diner in het ouderlijk huis gehouden. Gelukkig hebben wij een ruime eetkeuken dus hop, tuintafel naar binnen, extra klapstoelen van zolder gehaald en met een beetje passen en meten konden we 13 man kwijt. Heb je nou niet zoveel ruimte dan zou je er voor kunnen kiezen een zaaltje te huren, of als het een zomers feestje is, iedereen lekker buiten in de tuin laten aanschuiven. Eventueel zou je een party tent kunnen huren om ook als het regent toch buiten te kunnen zitten.

Het Menu

Hier hield ik m’n poot stijf. Dochterlief had de grootste plannen, maar aangezien haar vader en ik verantwoordelijk zouden zijn voor het koken en uitserveren (fijn hoor, die tradities!) wilde ik hier de regie in handen houden. We hebben uiteindelijk gekozen voor een 5-gangen diner met een hoop elementen die ik al van te voren kon bereiden.

Ons menu zag er als volgt uit:
• Amuse
Broccolisoep met pesto en crème fraîche, geserveerd met zelfgemaakte soepstengels

• Voorgerecht
Zalmtartaartje met limoen

• Hoofdgerecht
Coq au vin

• Dessert
Chocolade trifle met frambozen en mascarpone room (het originele recept is met kersen, maar ik heb het met frambozen gemaakt)

• Koffie of thee met wat lekker
Koffie of thee naar keuze, met koffie, hazelnoot en mokka-macarons

Pan met coq au vinLekker voorgerechtje met zalmBord met bruine macarons

Tip:

Dat is wel echt iets dat ik mee wil geven: denk goed na over hoeveel gangen je wilt serveren en vooral over wat je wilt maken. 10 liter soep is leuk (en lekker, en goed van te voren te maken) maar als je maar 1 soeppan hebt wordt het toch lastiger. Je zou het eventueel kunnen uitbesteden aan een cateraar, maar dat vonden wij te duur. Alles goed en wel, maar het moet wel leuk blijven. Daarom hebben wij er voor gekozen de soep te maken als amuse, dan kon ik gewoon 1 pan gebruiken maar toch iedereen voorzien. Ik heb de macarons bij onze lokale chocolaterie gehaald, dat scheelde weer tijd, maar je kan ze natuurlijk ook zelf maken. Een zelfgemaakt bonbon is ook een leuk alternatief voor bij de koffie.

Thema

Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het als thema gebruiken. Ik vond het persoonlijk wel jammer dat er weinig voorbeelden te vinden waren die echt van een 21 diner zijn, maar goed, andere feestjes werkten ook prima voor de inspiratie. We hebben wat plaatjes bekeken met z’n tweetjes, van jungle thema’s (met panterprintjes enzo), 1001 nacht (helemaal compleet met buikdanseressen) tot film thema’s en alles er tussen in.

Ook hiermee kan je zo ver gaan als je zelf wilt; voer je het alleen door in de versiering en de dresscode, of pak je het echt groots aan met die buikdanseressen bijvoorbeeld? Ik denk dat het afhangt van wat je te besteden hebt en hoeveel tijd je hebt om voor te bereiden.

Nou ben ik vrij simpel (en mijn dochter is ook niet zo van de poes pas), en hadden we niet zo veel tijd en budget tot onze beschikking, dus het thema werd een variant op de klassieker black & white, namelijk black & pink, en we zouden het houden bij de kamer leuk aankleden en een dresscode.

Uitnodigingen

Onze dochter had een leuke website gevonden waar je zelf je kaart kon samenstellen en zo kon ze de kleuren aan laten sluiten op haar thema. We kregen een gratis proefkaart thuis gestuurd om te kijken of we er echt tevreden mee waren en na wat kleine aanpassingen aan de lay-out konden ze gedrukt worden.

Uitnodiging voor een 21 diner

Dresscode

Ook onderdeMoodboard voor dresscode met little black dressel van de traditie is de dresscode. Deze kan variëren van heel chique tot heel summier. Je wilt uiteindelijk bereiken dat iedereen een beetje past bij elkaar, niet dat de een in z’n joggingbroek of korte broek met teenslippers aan komt zetten terwijl de ander in gala aan tafel zit. Dit gebeuren komt toch op hun social media terecht dus dan moet het wel allemaal kloppen. Omdat het thema black & pink was, en er (volgens traditie) alleen dames zijn uitgenodigd werd de dresscode black dress with a touch of pink. Bijna elke vrouw heeft wel een zwart jurkje in de kast hangen (de “little black dress”) dus dan hoefden ook de meisjes die nog studeerden met een kleine beurs niet heel veel kosten te maken voor dit feestje.

 

Decoratie

Waar een beetje behang al niet goed voor is

Omdat het een dinertje is, is extra belangrijk voor een leuke eetruimte te zorgen. De eettafel was kleurrijk, maar toch vrij strak. De dennenappels voor wat sfeer, maar ik wilde nog iets extra. Ik had online doe-het-zelf versieringen gezien met behang, dus heb ik een rol behang gehaald en dat in stukken geknipt en in m’n fotolijstjes aan de muur gedaan. Je ziet het helaas niet op de foto van de tafel, maar dat zag er zo uit;

Dit gaFlamingo behangf een beetje kleur aan de muur, en maakte het geheel net wat speelser. M’n dochter lag in een deuk. Ik had online nog veel meer leuke ideeën opgedaan over wat je met behang allemaal kunt doen (vaasjes er mee versieren, de achterwand van je vitrinekast beplakken als kleuraccent/speels effect, je kunt het zelfs als tafelloper gebruiken), maar dit was niet mijn feestje. Ik moest het hierbij houden van mijn dochter en dat deed ik dan ook braaf.

 Mooi opgedekte tafel met roze en zwarte accenten

Terug kijkend

Al met al was het een zeer geslaagd feestje. Omdat we veel gerechten hadden die ik van te voren kon maken had ik wel veel te doen maar kon ik het over meerdere dagen uitsmeren. Hierdoor bestond de avond zelf voornamelijk uit opwarmen, opmaken en uitserveren en dat ging prima met z’n tweeën.

Onze dochter heeft ontzettend genoten en het was leuk om te zien hoe haar oude en nieuwe vrienden met elkaar omgingen en interesse toonden in elkaar. De ‘clubjes’ onderling kenden elkaar eigenlijk niet dus het was echt leuk om hen zo aan tafel te zien zitten.

Nou hadden wij van te voren alles doorgesproken, van het thema tot het eten en zelfs tot hoe we alles zouden gaan uitserveren. Misschien denk je bij jezelf, van jeetje, moet dat allemaal nou echt zo strak je bent toch geen restaurant? Nee, dat klopt. Maar ik heb wel gemerkt dat doordat we op tijd begonnen met de voorbereidingen (onze dochter dan) en we goed nagedacht hadden over het plannen van al het koken dat we op de avond van het feestje konden focussen. Dat gaf ons allemaal heel veel rust en kon iedereen genieten van de avond.

Ik hoop je wat bruikbare tips, of misschien zelfs wel inspiratie, gegeven te hebben. Heel veel plezier met het organiseren van je (21) diner!


0 thoughts on “Een 21 diner – Hoe, Wat en Waar?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

Recept

Kip karmeliet

De Bier kip: onorthodox maar de moeite waar. Kenmerken: Voorbereiding: 0:30 Kooktijd: 3:00 Totaal: 4:00 Personen: 4 Niveau: gemiddeld Ingrediënten: Boter Twee eetlepels knoflook zout Zout Peper Flesje tripel karmeliet Braadkip 1.Bereidingswijze Doe de barbecue Read more...

Wonen

Eindelijk een huis, dankzij een goede Aankoopmakelaar in Amsterdam!

De huizenmarkt is op het moment een complete chaos. Iedereen verkoopt massaal zijn of haar huis en iedereen lijkt wel op zoek te zijn naar een huis. Op het moment dat je je huis verkoopt Read more...

Gezellig

De vele kanten van de vuurtafel

Een vuurtafel is de meest recente trend als het gaat om het inrichten van een tuin op een leuke en comfortabele manier. Ook zorgt de vuurtafel voor volop sfeer tijdens heerlijk borrelen. De combinatie vuur Read more...